VI Festiwal małych Prapremier
Festiwal małych Prapremier to jedyny festiwal w Polsce prezentujący wyłącznie spektakle prapremierowe teatrów lalkowych, skierowane do publiczności dziecięco-młodzieżowej. Jest to wydarzenie ogólnopolskie o charakterze biennale.
Festiwal oferuje widzowi nie tylko obejrzenie wyjątkowych realizacji teatralnych, ale także interaktywny udział w performatywnych czytaniach najnowszej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, rozmowach pospektaklowych, dyskusjach z twórcami spektakli, krytykami i pedagogami teatru.
FMP to, ważne dla polskiej sceny lalkowej i jej publiczności, miejsce wymiany doświadczeń i myśli twórczej, motywującej do interesujących poszukiwań repertuarowych oraz form inscenizacyjnych na miarę potrzeb i aspiracji młodego pokolenia.
VI edycja Festiwalu małych Prapremier odbędzie się w dniach 17 - 22 września 2023.
Teatry zainteresowane wzięciem udziału w Festiwalu zachęcamy do zapoznania się z REGULAMINEM oraz pobrania KARTY ZGŁOSZENIOWEJ.
NA ZGŁOSZENIA OCZEKUJEMY do 7 czerwca 2023.
///////////////////////////////////////////////////////////
VI FESTIWAL MAŁYCH PRAPREMIER_ WAŁBRZYCH 2023 dofinansowano z budżetu państwa - ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków Gminy Wałbrzych.
- AKTUALNOŚCI
-
Komisja Kwalifikacyjna VI Festiwalu małych Prapremier, podczas posiedzenia w dniu 27 czerwca 2023 roku, spośród 50 spektakli zgłoszonych na Festiwal postanowiła zakwalifikować do udziału w konkursie następujące przedstawienia:
PERFEKTY I AMBARAS w reż. Jakuba Krofty_ Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie NIEZŁE ZIÓŁKA w reż. Pawła Aignera_ Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie CO U DIABŁA w reż. Michała Derlatki_ Teatr Miniatura w Gdańsku WIELKI BUZZ GROW w reż. Doroty Abbe_ Teatr Pinokio w Łodzi ZAKAZANE DZIECI. OPOWIEŚĆ KORCZAKOWSKA w reż. Anny Augustynowicz_ Teatr Banialuka im. J. Zitzmana w Bielsku-Białej DZIEWCZYNKA ZE SKRZYPCAMI w reż. Ewy Piotrowskiej_ Teatr Baj w Warszawie/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
K O M U N I K A T. VI Festiwal małych Prapremier doczekał się tak wielu zgłoszeń, że potrzebujemy jeszcze kilku dni, aby ogłosić listę zakwalifikowanych spektakli. Dlatego też ogłoszenie wyników naboru do VI FmP_ 2023 nie nastąpi 22 lecz 27 czerwca.
Komisja kwalifikacyjna będzie wdzięczna za okazaną cierpliwość.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Wszystkim Teatrom serdecznie gratulujemy!
- WERDYKT I NAGRODY FESTIWALOWE
-
PROTOKÓŁ JURY PROFESJONALNEGO
VI Festiwalu małych Prapremier
Wałbrzych 17 – 22 września 2023
Jury VI Festiwalu małych Prapremier w składzie:
1. Ewelina Ciszewska – przewodnicząca
2. Bożena Sawicka
3. Joanna Żygowska
4. Henryk Mazurkiewicz
po obejrzeniu pięciu spektakli konkursowych w dniach 17 – 22 września 2023 roku:
· PERFEKTY I AMBARAS w reż. Jakuba Krofty_ Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie
· NIEZŁE ZIÓŁKA w reż. Pawła Aignera_ Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie
· CO U DIABŁA w reż. Michała Derlatki_ Teatru Miniatura w Gdańsku
· WIELKI BUZZ GROW w reż. Doroty Abbe_ Teatru Pinokio w Łodzi
· DZIEWCZYNKA ZE SKRZYPCAMI w reż. Ewy Piotrowskiej_ Teatru Baj w Warszawie
postanowiło przyznać następujące nagrody:
• Grand Prix_ za najlepsze przedstawienie
nagrodę ufundowaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 10. 000 zł oraz statuetkę autorstwa Elżbiety i Sebastiana Pietkiewiczów
otrzymał spektakl PERFEKTY I AMBARAS w reż. Jakuba Krofty Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie
• Nagrodę za tekst/ adaptację tekstu w wysokości 3.000 zł
za bogactwo form literackich i wnikliwe ujęcie tematu
otrzymała Maria Wojtyszko za spektakl PERFEKTY I AMBARAS w reż. Jakuba Krofty Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie
• Nagrodę za reżyserię w wysokości 3. 000 zł
za perfekcyjne wyczucie formy i dobór środków inscenizacyjnych w spektaklu PERFEKTY I AMBARAS
Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinieotrzymał Jakub Krofta
• Nagrodę za scenografię w wysokości 3.000 zł
za ożywienie abstrakcji językiem teatralnej formy w spektaklu WIELKI BUZZ GROW w reż. Doroty Abbe Teatru Pinokio w Łodzi
otrzymała GRUPA MIXER
• Nagrodę za muzykę w wysokości 3.000 zł
za performatywny i światotwórczy charakter muzyki w spektaklu PERFEKTY I AMBARAS w reż. Jakuba Krofty Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie
otrzymał Tomasz Lewandowski
• Nagrodę za najlepszą rolę kobiecą w wysokości 1.000 zł
za świadomość i wyrazistość gestu w wykreowaniu tytułowej postaci w spektaklu DZIEWCZYNKA
ZE SKRZYPCAMI w reż. Ewy Piotrowskiej Teatru Baj w Warszawieotrzymała Adriana Paprocka
• Nagrodę za najlepszą rolę męską w wysokości 1.000 zł
za wielowymiarową kreację aktorską postaci Ambarasa w spektaklu PERFEKTY I AMBARAS
w reż. Jakuba Krofty Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinieotrzymał Rafał Hajdukiewicz
• Wyróżnienie
dla Macieja Sikorskiego za rolę Perfektego w spektaklu PERFEKTY I AMBARAS w reż. Jakuba Krofty Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie.
PONADTO PODCZAS VI FESTIWALU MAŁYCH PRAPREMIER PRZYZNANO...
Honorowe wyróżnienie POLUNIMA_ POLSKIEGO OŚRODKA LALKARSKIEGO dla spektaklu NIEZŁE ZIÓŁKA w reż. Pawła Aignera Teatru Lalek Pleciuga w SzczecinieNagrodę Aktorską Związku Artystów Scen Polskich - Sekcja Teatrów Lalkowych dla Macieja Sikorskiego za kreację w przedstawieniu NIEZŁE ZIÓŁKA Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie
PROTOKÓŁ JURY DZIECIĘCEGO
VI Festiwalu małych Prapremier
Wałbrzych 17 – 22 września 2023
Jury dziecięce VI Festiwalu małych Prapremier w składzie:
1. Julia Wojciuszkiewicz
2. Hanna Bylicka
3. Aleksandra Wieczorek
pod opieką pedagogiczną pani Beaty Nowak i pani Edyty Wichowskiej
po obejrzeniu pięciu spektakli konkursowych w dniach 17 – 22 września 2023 roku:
· PERFEKTY I AMBARAS w reż. Jakuba Krofty_ Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie
· NIEZŁE ZIÓŁKA w reż. Pawła Aignera_ Teatru Lalek Pleciuga w Szczecinie
· CO U DIABŁA w reż. Michała Derlatki_ Teatru Miniatura w Gdańsku
· WIELKI BUZZ GROW w reż. Doroty Abbe_ Teatru Pinokio w Łodzi
· DZIEWCZYNKA ZE SKRZYPCAMI w reż. Ewy Piotrowskiej_ Teatru Baj w Warszawie
Postanowiło przyznać:
NAGRODĘ ZA NAJLEPSZE PRZEDSTAWIENIE w wysokości 2.000 zł
ufundowaną przez Fundację Edukacji Europejskiej
Teatrowi Pinokio w Łodzi
za spektakl WIELKI BUZZ GROW w reż. Doroty Abbe
- PROGRAM
-
NIEDZIELA | 17.09.2023
18:00 | Inauguracja VI Festiwalu małych Prapremier | NOSOROŻEC w reż. Łukasza Zaleskiego | prapremiera TLiA w Wałbrzychu | DS TLiA
PONIEDZIAŁEK | 18.09. 2023
13:00 | spotkanie Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów | Zamek Książ – Kawiarnia Kasztanowy Taras
18:00 | spektakl pozakonkursowy WYŻSZA SPRAWA | 14+ | Akademia Sztuk Teatralnych
we Wrocławiu | 14+ | SK TDSZWTOREK | 19.09.2023
9:00 | spektakl konkursowy CO U DIABŁA w reż. Michała Derlatki | 6+ | DS TLiA
13:00 |performatywne czytanie tekstu Tomasza Daszczuka KTO? CO? CZASOWNIK* |16+| WGS BWA
18:00 | spektakl pozakonkursowy DRAPANDO, CZYLI ATAK ZAMSZAŁEGO STARUCHA |6+| Akademia Sztuk Teatralnych we Wrocławiu | SK TDSZ
ŚRODA | 20.09.2023
9:00 | spektakl konkursowy PERFEKTY I AMBARAS w reż. Jakuba Krofty | 5+ | DS TDSZ
11:00 | spektakl konkursowy WIELKI BUZZ GROW w reż. Doroty Abbe | 6+ | BB_ spektakl z udziałem tłumacza języka migowego | TLiA DS
13:00 | performatywne czytanie tekstu Moniki Czajkowskiej WYCHOWANIE FIZYCZNE* |12+| WGS BWA
CZWARTEK | 21.09.2023
9:00 | spektakl konkursowy ZAKAZANE DZIECI. OPOWIEŚĆ KORCZAKOWSKA w reż. Anny Augustynowicz | 13+ | DS TDSZ
11:00 | spektakl konkursowy DZIEWCZYNKA ZE SKRZYPCAMI w reż. Ewy Piotrowskiej |10+ | BB_ spektakl z udziałem tłumacza języka migowego | DS TLiA
16:00 | performatywne czytanie tekstu Andrzeja Błażewicza DZIEWCZYNA W OGNIU*| 12+ | WGS BWA
18:30 | spektakl pozakonkursowy USZYT TATY| 9+ | Akademia Teatralna w Białymstoku | DS TLiA
PIĄTEK | 22.09.2023
9:00 | spektakl konkursowy NIEZŁE ZIÓŁKA w reż. Pawła Aignera| 9+| DS TDSZ
18:00 | spektakl pozakonkursowy BALLADY I ROMANSE VER. 2022 w reż. Roksany Miner | zakończenie Festiwalu | ogłoszenie werdyktu jury profesjonalnego i dziecięcego oraz wręczenie nagród
Po wszystkich spektaklach konkursowych zapraszamy na rozmowy twórców z publicznością moderowane przez Alicję Morawską-Rubczak oraz na spotkania z publicznością po performatywnych czytaniach NOWEJ DRAMATURGII, które poprowadzi dr hab. Marzenna Wiśniewska.
*Czytania performatywne NOWEJ DRAMATURGII odbywają się w ramach finału 34. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, którego organizatorem jest Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
BB | Bez Barier | spektakl z udziałem tłumacza języka migowegoBILETY I INFORMACJE | Biuro Organizacji Widowni 74 666 73 40
BILETY ON-LINE | bilety.teatrlalek.walbrzych.pl
MIEJSCA FESTIWALOWE
DS TLiA | Duża Scena Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu | ul. J. Brzechwy 16
MS TLiA | Mała Scena Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu | wejście od ul. M. Kopernika
DS TDSZ | Duża Scena Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu | pl. Teatralny 1
SK TDSZ | Scena Kameralna Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu | pl. Teatralny 1
WGS BWA | Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA w Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia, ul. P. Wysockiego 29
BIURO FESTIWALOWE | Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu| wejście od ul. M. Kopernika
- NAGRODY
-
JURY PROFESJONALNE PRZYZNA
- Grand Prix za najlepsze przedstawienie | nagroda ufundowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
- nagrodę za tekst/ adaptację tekstu
- nagrodę za reżyserię
- nagrodę za scenografię
- nagrodę za muzykę
- nagrodę za najlepszą rolę kobiecą
- nagrodę za najlepszą rolę męską
- nagroda specjalna w dziedzinie Teatru Lalek | nagroda przyznana i ufundowana przez Związek Artystów Scen Polskich
JURY DZIECIĘCE PRZYZNA
- nagrodę za najlepsze przedstawienie | nagroda ufundowana przez Fundację Edukacji Europejskiej
- BIURO FESTIWALOWE
-
Dyrektor Festiwalu_ Zbigniew Prażmowski
Koordynatorka Festiwalu_ Karolina Sobolewska
Zespół_ Małgorzata Ciesielska-Mrożkiewicz, Ewa Jama-Domagała, Magdalena Niewiadomska, Kamila Królikiewicz, Oliwia Szołtaniak, Daria Ostrowska-Zadora
Technika i obsługa sceny_ Edward Studziński, Paweł Kociubski, Leszek Jasiak, Michał Pierzchała, Marek Michajluk, Ryszard Kowal
K O N T A K T
sprawy organizacyjne
tel.: 533 300 423
e-mail: [email protected]
sprawy techniczne
tel.: 570 956 826
- SPEKTAKLE KONKURSOWE
-
P E R F E K T Y I A M B A R A S/ Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie
tekst, scenariusz: Maria Wojtyszko
reżyseria: Jakub Krofta
scenografia: Matylda Kotlińska
muzyka: Tomasz Lewandowski
obsada: Maja Bartlewska, Rafał Hajdukiewicz, Aleks Joński, Dariusz Kamiński, Katarzyna Klimek, Mirosław Kucharski, Edyta Niewińska-Van der Moeren, Maciej Sikorski
prapremiera: 4.03.2023
wiek: 5+
czas: 60 minut bez przerwy
Niektórzy, odkąd się urodzili, mają starszego brata. Inni „dostają” braciszka po czasie - na początku tylko je, śpi i wrzeszczy. Są też tacy, u których brat nie dość, że zjawia się niespodziewanie, to jeszcze jest zaprzeczeniem wszystkich wyobrażeń na temat fajnego rodzeństwa. Tak było w wypadku dwóch książąt, Perfektego i Ambarasa, synów zakochanej królewskiej pary. Ciężko siedzieć z założonymi rękami, kiedy każą ci się zadawać z twoim totalnym przeciwieństwem. Najlepiej przekroczyć granice królestwa, udać się w świat i pokazać, kto tu rozdaje karty…
Sztuka PERFEKTY I AMBARAS cenionej dramatopisarki Marii Wojtyszko w reżyserii Jakuba Krofty, to pełna magicznych światów i nieoczywistych zwrotów akcji bajka drogi, w której wszystko jest możliwe – spotkanie wróżki, chmary niebezpiecznych mordoryjów, odkrycie Liberlandii… A może nawet polubienie przyszywanego brata?
To opowieść o pięknie różnorodności, sile wyobraźni, a także o kochającej rodzinie, która jest bogactwem, mimo najróżniejszych kształtów, jakie może przybrać.
N I E Z Ł E Z I Ó Ł K A/ Teatr Lalek Pleciuga w Szczecinie
tekst, scenariusz: Magdalena Mrozińska
reżyseria: Paweł Aigner
scenografia: Magdalena Gajewska
muzyka: Piotr Klimek
ruch sceniczny: Alexandr Azarkevitch
asystent reżysera: Paulina Lenart-Majtas
obsada: Maciej Sikorski, Aleks Joński, Edyta Niewińska-Van der Moeren, Rafał Hajdukiewicz, Paulina Lenart-Majtas, Kuba Jotko, Grażyna Nieciecka-Puchalik, Krzysztof Tarasiuk
prapremiera: 16.09.2022
wiek: 9+
czas: 80 minut bez przerwy
Dość bajkowych happy-endów, dość przewidywalnych słodkich zakończeń, w których wygrywa dobro, a zło jest poniżane i ośmieszane! Wywrotowa grupa sztandarowych czarnych charakterów z różnych podań i baśni postanawia przeciwstawić się odwiecznej strukturze opowieści dla najmłodszych i dowieść, że zło jest dobre, a dobro złe. Żeby tego dokonać muszą zniszczyć mityczną Fabrykę Dobrych Bohaterów. Szkoda tylko, że nikt im nie powiedział, jakie to może mieć konsekwencje…
NIEZŁE ZIÓŁKA, to sceniczna jazda bez trzymanki. Przygodowa sztuka pełna humoru, zawrotnych akcji oraz postaci, których nie sposób nie polubić, jest opowieścią o sile przyjaźni oraz magii świata, w którym dobro nieustannie przeplata się ze złem. A mając za sobą przykre doświadczenia, możemy bardziej docenić to, co miłe. Czyżby rzeczywiście zło nie było takie złe? Poszukajcie odpowiedzi razem z naszymi niezłymi ziółkami!
C O U D I A B Ł A/ Teatr Miniatura w Gdańsku
na podstawie baśni braci Grimm
tłumaczenie, adaptacja i dramaturgia: Agnieszka Kochanowska
reżyseria: Michał Derlatka
scenografia i lalki: Marek Zákostelecký
muzyka: Paweł Nowicki
reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
obsada: Jakub Ehrlich, Magdalena Gładysiewicz, Kamil Marek Kowalski, Magdalena Bednarek, Edyta Janusz-Ehrlich, Jadwiga Sankowska, Krystian Wieczyński, Wojciech Stachura, Andrzej Żak (narrator)
prapremiera: 30.12.2021
wiek: 6+
czas: 100 minut z przerwą
Czy da się przechytrzyć zło? A jeśli tak, to jak to zrobić? Odpowiedzi znajdziecie w baśniach braci Grimm. Młodzi i starzy bohaterowie trafiają na diabła pod różnymi postaciami. Od ich sprytu, wytrwałości i dobrego serca zależy, jak sobie z nim poradzą. A sam diabeł okazuje się nie taki straszny, jak go malują… Zapraszamy do baśniowego świata wyczarowanego przez wybitnego czeskiego scenografa Marka Zákostelecký’ego.
W I E L K I B U Z Z G R O W/ Teatr Pinokio w Łodzi
tekst: Kamila Oleksiak-Czerwińska
reżyseria: Dorota Abbe
scenografia: Grupa Mixer
muzyka: Grzegorz Mazoń
ruch sceniczny: Szymon Michlewicz-Sowa
reżyseria światła: Łukasz “Benek” Wieczorek
obsada: Małgorzata Krawczenko, Żaneta Małkowska/Natalia Wieciech, Hanna Matusiak, Łukasz Bzura, Piotr Osak, Paweł Pacyna oraz Tomasz Jasiński/ Jan Mańka/Aleksander Wakieć
prapremiera: 9.04.2022
wiek: 6+
czas: 55 minut bez przerwy
Mały Ernest rysuje kolejne dzieło. Tym razem zupełnie mu się nie udaje, więc wściekły nazywa je bazgrołem i wyrzuca do śmieci. Ale przecież…
Teraz go do śmieci kładą
A za chwilę będzie w Prado
W Narodowym albo w Luwrze
Nieśmiertelny, bo nie umrze!
Spektakl w reżyserii Doroty Abbe staje się nośnikiem budującego przesłania: każdy z nas, mimo wielu niedoskonałości, ma w sobie pewien ładunek; to doza pięknego autentyzmu i… autentycznego piękna. Przedstawienie, choć pełne humoru, całkiem na serio wspiera najmłodszych w budowaniu poczucia własnej wartości i wewnętrznej siły.
Z A K A Z A N E D Z I E C I. O P O W I E Ś Ć K O R C Z A K O W S K A/ Teatr Banialuka im. J. Zitzmana w Bielsku-Białej
tekst: Artur Pałyga
reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
muzyka: Jacek Wierzchowski
animacje i wideoprojekcje: Wojtek Kapela / asystent Bianka Koseckaobsada: Martyna Gajak, Marta Popławska, Lucyna Sypniewska, Maciej Jabłonowski, Piotr Tomaszewski
prapremiera: 2.10.2022
wiek: 13+
czas: 65 minut bez przerwy
Dziecko ma prawo do szacunku. Ma prawo nie wiedzieć. Ma prawo poznawać. Może mu się nie udać. Ma do tego prawo. Ma prawo płakać. Ma prawo nie być uciszane, gdy płacze. Ma prawo do swoich rzeczy. Ma prawo do swojego miejsca. Ma prawo nie mówić, nie wyjawiać. Ma prawo do swoich tajemnic. Ma prawo do każdej chwili swojego życia. To jest jego życie. Ma prawo się bawić, porozmawiać z psem, pograć w piłkę, dokładnie obejrzeć obrazek. To jego czas. Ma do niego prawo. Ma prawo być. Tym, czym jest. O tym jest ten spektakl. Oraz o lesie i o dzieciach w lesie, którym te prawa odebrano. To las bezprawia – Artur Pałyga.
Dlaczego Janusz Korczak wykreślił część osiemnastego rozdziału Kajtusia Czarodzieja? Bo było w nim to, co najstraszniejsze i dzieci się bały. Co jest najstraszniejsze? Właśnie od tego pytania zaczyna się historia Zakazanych dzieci Artura Pałygi.
Spektakl Zakazane dzieci. Opowieść korczakowska jest opowieścią o nieustannym dążeniu do wolności. O poszukiwaniu dziecka w sobie. O samotności. Jest podróżą po dzieciństwie, którą czasami chcemy pamiętać, a czasami wolimy zapomnieć. Poznajemy tu Korczaka, o którym nie przeczytamy w biografiach. To nie jest spektakl faktograficzny. To spektakl o dzieciach i niekończącej się presji spełniania oczekiwań.
D Z I E W C Z Y N K A Z E S K R Z Y P C A M I/ Teatr Baj w Warszawie
autor: Jon Fosse
reżyseria: Ewa Piotrowska
dramaturgia: Ingrid Weme Nilsen
scenografia: Edyta Rzewuska
muzyka: Karoline Rising Næss
projekcje: Marek Rzewuski
tłumaczenie: Monika Grossman-Kliberobsada: Adriana Paprocka, Andrzej Bocian, Oskar Lasota
prapremiera: 23.04.2023
czas: 55 minut bez przerwy
wiek: 10+
„Była sobie pewnego razu mała dziewczynka, która lubiła grać na skrzypcach. Dodatkowo posiadała rzadką umiejętność. Kiedy zakrywała oczy dłonią, mogła widzieć to, o czym akurat wówczas myślała (…)”.
Dziewczynka, która lubiła grać na skrzypcach, wyrusza na poszukiwania swojego taty. Droga, którą przemierza prowadzi przez morze, skały, lasy. Natura jest jej przeszkodą, ścieżką i lustrem jednocześnie. Jej emocje odbijają się w szumie fal, blasku zorzy polarnej i fruną z wiatrem. Muzyka, której bezgranicznie zaufała, wyznacza jej ścieżkę do uwięzionego przez rozpacz i mrok taty.
W tym onirycznym, nastrojowym, niezwykle bogatym wizualnie i muzycznie przedstawieniu najważniejsza jest podróż. Podróż przez nieopisane piękno natury oraz przez kalejdoskop emocji i wrażeń – także tych trudniejszych i ciemniejszych, z którymi przychodzi nam się zmagać. Podążamy za Dziewczynką ze skrzypcami, która jest naszym przewodnikiem i otwiera przed nami swój leksykon wrażliwości.
Ewa Piotrowska sięga po tekst najważniejszego dzisiaj norweskiego dramatopisarza – Jona Fossego. Dramatopisarza, który słynie głównie ze swojej twórczości dla dorosłych i to ona odnosi sukcesy na europejskich scenach. Polska inscenizacja tekstu tego autora będzie jedną z pierwszych, skierowanych do młodego widza.
Dziecko u Fossego traktowane jest niezwykle partnersko, z dużym szacunkiem i bez koloryzowania. Skandynawski model twórczości dla najmłodszych opiera się na wierze w dojrzałość oraz mądrość młodego człowieka. Twórcy „Dziewczynki ze skrzypcami” idą tym tropem i przygotowują spektakl, dla widzów, którzy choć metrykalnie często są nazywani dziećmi, pragną już głębszej refleksji i zanurzenia się zarówno w życiowych doświadczeniach, jak i w sztuce. A refleksja w tym przedstawieniu to słowo klucz, które otwiera kolejne tropy i pozwala doświadczyć nowych emocji w teatrze.
- SPEKTAKLE POZAKONKURSOWE
-
W Y Ż S Z A S P R A W A/ Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu
tekst: Nina Janiak
reżyseria: Nina Janiak, Wojciech Parszewski
muzyka: Michał Szarowicz
scenografia, kostiumy, lalki: Nina Janiak
obsada: Nina Janiak, Wojciech Parszewski
opieka reżyserska: Aleksandra Pejcz
czas: 60 minut bez przerwy
wiek: 14+
Wierzę, że będąc wspinaczem możesz mieć dzieci. Wszystko zależy od Ciebie. To pytanie zazwyczaj dotyczy kobiet, choć w ogóle tego nie rozumiem, bo przecież mężczyźni też pozostawiają dzieci. A jednak najczęściej wini się tylko kobietę za to, że zostawiła swoje dziecko.
Chris Tullis
Czy zaryzykujesz życie, dla czegoś co ludzie uważają za kompletnie bezużyteczne?
Jak łatwo zrezygnujesz z celu na rzecz miłości?
Ile jesteś w stanie poświęcić w drodze do realizacji swojego marzenia i czy masz prawo to zrobić?
Wyższa Sprawa to opowieść o miłości do gór, byciu kobietą i poszukiwaniu szczęścia.
Podążając za historią głównej bohaterki - Himalaistki nie tylko poznajemy trudności jakie napotykają kobiety w Himalajach, ale obserwujemy jak pasja połączona z życiem zawodowym wpływa na nasz system wartości.
Inspiracją do napisania scenariusza były prawdziwe wydarzenia z biografii himalaistek i wspinaczek, co uwydatnia tożsame dylematy kobiet na przestrzeni lat.
D R A P A N D O, C Z Y L I A T A K Z A M S Z A Ł E G O S T A R U C H A/ Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu
tekst: Szymon Jachimek, Jana Jachimek
reżyseria: Zofia Pinkiewicz
opieka reżyserska i pedagogiczna: Jerzego Jan Połoński
scenografia: Jakub Fidler
obsada: Dominika Banaszek, Jagoda Zimała, Mateusz Guzowski, Krzysztof Kozak
premiera: 21.06.2023
czas: 45 minut bez przerwy
wiek: 6+
Co dzieje się ze światem dziecka, kiedy pojawia się w nim AZS? Ja nie wiem. Ale Katie, główna bohaterka DRAPANDA, wie aż za dobrze.
Historia z pozoru prosta – Katie dowiaduje się, że choruje na Atopowe Zapalenie Skóry. Niestety, w odróżnieniu od młodszego brata Loyda, który chorobę… wypierdział, Katie stopniowo traci wszystko, co dotychczas w jej życiu wydawało się pewne: od chomików, przez ulubione jedzenie, a nawet przyjaciół.
Całe szczęście, że nasza bohaterka ma do pomocy superbohaterów! Dość… niekonwencjonalnych, ale jednak superbohaterów, którzy zrobią wszystko, żeby pokonać AZS.
DRAPANDO to opowieść nie tylko o Atopowym Zapaleniu Skóry, ale też o wsparciu, o rodzinie i o wielkiej sile wyobraźni.
Uwaga! DRAPANDO jest owocem współpracy autora i jego córki Jany, która od kilku lat walczy z Zamszałym Staruchem.
U S Z Y T A T Y/ Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Filii w Białymstoku
spektakl na podstawie dramatu JAK UMIERAJĄ SŁONIE DUŻE I CIĘŻKIE Mariusza Gołosza
tekst: Agata Nierzwicka
reżyseria: Agata Nierzwicka
obsada: Piotr Gadomski, Ewelina Oleś
konsultacje scenograficzne: Anita Piotrowska
muzyka: Monika Korzeniecka
opieka pedagogiczna i artystyczna: dr Bernarda Bielenia
wiek: 9+
czas trwania: 45 minut bez przerwy
Słonie wypełniają cały mój wolny czas i całą wolną przestrzeń.
Słonie są istotami z natury łagodnymi.
Są jak dobre olbrzymy.
Słonie różnią się między sobą.
Niektóre lubią naleśniki z dżemem i mleko
A inne kisiel i zupę owocową, która jest ohydna
Słonie tworzą relacje podobne do tych ludzkich
Spotykają się z innymi słoniami
Czasem robią sobie pranki
A czasem umierają.
I kiedy jeden słoń umiera to zdarza się, że ten drugi nie wychodzi wcale z domu.
I słonie to niezwykle wrażliwe stworzenia,
A ja jestem pół słoniem
Połową niezwykle wrażliwego stworzenia.
(fragment spektaklu)
Spektakl porusza temat żałoby po śmierci bliskiej osoby. Bohaterem sztuki jest rodzeństwo: brat i siostra, których tata niedawno umarł.
Temat straty poruszany jest poprzez metaforę słoni i odkrywanie ich świata.
Spektakl może okazać się dobrym punktem wyjścia do rozmowy z dziećmi o emocjach, odchodzeniu i stracie.
- WYDARZENIA +
-
PERFORMATYWNE CZYTANIA TEKSTÓW NOWEJ DRAMATURGII
w ramach finału 34. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, którego organizatorem jest Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
K T O? C O? C Z A S O W N I K
tekst | Tomasz Daszczuk
reżyseria | Katarzyna Dudzic-Grabińska
obsada | aktorzy Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu
wiek | 16+
Młodzi ludzie z dobrych i złych domów nie radzą sobie z CZASEM, w jakim są. Z CZASEM przeszłym, teraźniejszym, przyszłym. Z CZASEM przełomów, inicjacji i decyzji. Żyją w świecie czasowników. Rzeczowników do zrobienia. CZAS to dla nich pułapka. CZAS to okazja. CZAS to też strata CZASU. Czy to pokolenie też będzie miało swój CZAS? A może okradziono ich z najlepszego CZASU? Czy będą mieli swoje 5 MINUT? Próbują zatrzymać CZAS. Podejmują rozpaczliwe próby kontaktu z przeszłością. Jakieś rodzinne doświadczenia nie pozwalają im pójść dalej. A kiedy nie będzie już komu przedłużyć rodu?
Dramat Tomasza Daszczuka to wielogłos w sprawie CZASU. CZAS jest w nim głównym bohaterem. Tekst jest performatywnym tryptykiem o CZASIE w jego wszystkich odsłonach: przeszłej, teraźniejszej i przyszłej.
W Y C H O W A N I E F I Z Y C Z N E
tekst | Monika Czajkowska
reżyseria | Monika Czajkowska
obsada | aktorzy Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu
wiek | 12+
Czy można uprawiać sport nie wiedząc jak działa nasze ciało? Jak uwolnić zniewoloną w młodości fizyczność? Sztuka Moniki Czajkowskiej to tekst o lekcjach wychowania fizycznego, które kształtowały i nadal kształtują nasze myślenie o ciele. Zajęcia WF-u stanowią tutaj pretekst do opowiedzenia o naszej cielesności i niezależności. Czajkowska przygląda się ciału, które od najmłodszych lat jest poddawane porównaniom i ocenom. Zajęcia WF-u w tekście autorki zamiast uwalniać ciało, zniewalają je. Sprawiają, że postrzegamy je w kategoriach rywalizacji. Są to lekcje, podczas których albo jest się najlepszym, albo nie jest się wcale. Często decydują o tym, jaką pozycję w klasie czy w szkole zajmujemy. „WYCHOWANIE FIZYCZNE” jest zatem również dramatem o grupie i relacjach, jakie kształtują się w ramach narzuconej struktury szkolnej. Historia opowiedziana z perspektywy ciał czterech postaci sztuki skłania do poszukiwania odpowiedzi na pytanie: czy zajęcia WF-u mogłyby wyglądać inaczej?
D Z I E W C Z Y N A W O G N I U
tekst | Andrzej Błażewicz
reżyseria | Lena Alberska
obsada | aktorzy Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu
wiek | 12+
Martyna kończy 14 lat. Jest z pozoru zwyczajną nastolatką, ma jednak jedną niezwykłą cechę - płonie. Jest dziewczyną w ogniu. Na jej przyjęciu urodzinowym zamiast standardowych gości pojawia się karawana niecodziennych postaci: wróżka, filantrop, awangarda protestu czy straż pożarna. Nikogo z nich nie interesują potrzeby i uczucia dziewczyny, każdy ma na nią własny pomysł. Dziewczyna płonie w walce o własną podmiotowość i samostanowienie. Uczy się również rozumieć i kontrolować swój ogień.
Dramat jest opowieścią o emocjach, tych szczególnie trudnych, wypieranych, których okazywanie narażone jest na stygmatyzację. Taką emocją jest gniew, który może spalać od wewnątrz, ale i napędzać do twórczego działania. Czyjś gniew może być też wykorzystany przez innych do własnych, partykularnych celów. Gniew to gwałtowne uczucie, które wyraźnie sygnalizuje sprzeciw i potrzebę zmian, ale może być zarówno siłą pozytywną, jak i negatywną.
Po każdym czytaniu tekstu NOWEJ DRAMATURGII zapraszamy na spotkanie realizatorów z publicznością, które moderować będzie dr hab. Marzenna Wiśniewska.
- BILETY
-
SPEKTAKLE KONKURSOWE
- 25 zł (bilet indywidualny)
- 20 zł (bilet grupowy/ min. 15 osób)
SPEKTAKLE POZAKONKURSOWE w wykonaniu szkół teatralnych
- 10 zł
KASA BILETOWA
Bilety dostępne są w Kasie Biletowej Teatru, która czynna jest w czwartki i piątki od 12:00 - 13:00 oraz na godzinę przed rozpoczęciem danego spektaklu. T: 74 666 73 41, [email protected]
- JURY
-
JURY PROFESJONALNE
prof. dr hab. EWELINA CISZEWSKA
Aktorka, reżyserka, lalkarka, choreografka. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Od 2006 r. związana z Akademią Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, w której prowadzi przedmiot plastyka ruchu scenicznego na wydziale aktorskim i lalkarskim. Laureatka stypendium przyznawanego Młodym, utalentowanym Wrocławianom. Aktualnie - Dziekan Wydziału Lalkarskiego wrocławskiej Akademii Sztuk Teatralnych.
BOŻENA SAWICKA
Teatrolog, kulturoznawca, pedagog. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, Podyplomowych Studiów Wiedzy o Teatrze, Filmie i Telewizji na UŁ oraz Podyplomowego Studium Menadżerów Kultury na SGH w Warszawie. Współpracuje z Katedrą Dramatu i Teatru UŁ, prowadząc wykłady na studiach podyplomowych. Od pierwszej edycji związana z Ogólnopolskim Konkursem na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współtwórczyni i jurorka we wszystkich edycjach (2005-2010) ministerialnego Ogólnopolskiego Konkursu na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej. Jurorka wielu festiwali teatralnych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym.
JOANNA ŻYGOWSKA
Polonistka, teatrolożka, kuratorka zajmująca się sztuką dla młodych, pedagożka teatru i doktorantka na WFPiK UAM w Poznaniu. Jurorka w wielu konkursach literackich, m.in.: Książka Roku PS IBBY (2019, 2020) oraz w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży (2020, 2021). Współtwórczyni kilku spektakli dla małych dzieci i dla młodzieży. Autorka książki Skrzydła dla dzieci. Teatr poetycki Krystyny Miłobędzkiej. Dyrektorka Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
dr HENRYK MAZURKIEWICZ
Absolwent Instytutu Filozofii oraz Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Specjalizuje się w antropologii filozoficznej i kulturowej. Krytyk teatralny. Członek redakcji portalu Teatralny.pl. Pisze dla Teatru, nietak!tu, Dialogu, czasopisma internetowego Performer oraz Teatru Lalek. Pomysłodawca i współtwórca kursu wiodącego Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań Teatr dla filozofii – filozofia dla teatru. Współorganizator Festiwalu Niezależnej Kultury Białoruskiej we Wrocławiu. Członek Komisji 25. i 27. Edycji Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współautor e-booka poświęconego teatrowi offowemu Offologia dla opornych.
JURY DZIECIĘCE
Uczennice Publicznej Szkoły Podstawowej nr 28 im. Jana Pawła II w Wałbrzychu:
Hanna Bylicka
Aleksandra Wieczorek
Julia Wojciuszkiewicz
opieka pedagogiczna: Beata Nowak, Edyta Wichowska
- PATRONI MEDIALNI
-
- PATRONAT HONOROWY
-
Po raz szósty spotykamy się na wałbrzyskim Festiwalu małych Prapremier. To jedyne w kraju biennale, którego zadaniem jest prezentacja prapremierowych spektakli teatrów lalkowych. W tym roku zobaczymy konkursowe przedstawienia z udziałem aktorów ze Szczecina, Gdańska, Łodzi, Bielska-Białej i Warszawy.
Wprawdzie odbiorcy tych inscenizacji to przede wszystkim dzieci i młodzież, jednak ekscytacja tym wydarzeniem towarzyszy wszystkich uczestnikom. Zwłaszcza, że Festiwal cieszy się wielkim powodzeniem i uznaniem. Atmosfery festiwalowych spektakli, emocji i wrażeń nie da się z niczym porównać.
Festiwal małych Prapremier to ważna data w kulturalnym kalendarzu w Polsce i Wałbrzychu. Wyjątkowa okazja by zobaczyć najciekawsze przedstawienia. Zarazem nieoceniona okazja do spotkania publiczności i twórców, wzajemnego zrozumienia i dyskusji nt. kierunku, w jakim zmierza współczesna teatralna animacja.
Festiwal to także okazja by zobaczyć miasto. Nasze najważniejsze atuty w postaci zamku Książ, Palmiarni, Starej Kopalni, Muzeum Porcelany i Aqua-Zdrój są te same. Jednak należy do nich dopisać nowości: nieodległy od Teatru Lalki i Aktora Park Sobieskiego z tężnią solankową oraz najnowocześniejszy w Polsce Park Sybiraków na Piaskowej Górze. Pragnę przy okazji uspokoić wszystkich, którzy zapamiętali paraliż komunikacyjny sprzed dwóch lat. Po zakończeniu budowy obwodnicy podróż z północy na południe miasta jest komfortową, krótką przejażdżką. Wałbrzych jest miastem bez korków.
Wszystkim uczestnikom Festiwalu życzę wspaniałej teatralnej przygody.
Prezydent Wałbrzychadr Roman Szełemej
- SPONSORZY I PARTNERZY
-
SPONSORZY
PARTNERZY